Лöсьöдчöй май 4-öд да 5-öд лунъяс кежлö.
Бура нуöдöй гажа коми рытъяс.
Ыджыд лунлы“ – паныд.
Матысмö кык ыджыд праздник. Ӧтикыс йöзöс ылöдлан-пемдöдан, вичко праздник – „Ыджыд лун“ (паска), мöдыс коми йöзлöн öтувтчан, кыпöдчан праздник – Коми автономия лун. Кыкнан праздникыс таво веськалö буретш öти лунö (май 5-öд лунö). Код праздникыс миянлы ыджыдджык – сы йылысь быдöн, дерт, гöгöрвоöны. Сöмын сиктъясад йöзыд пемыдöсь на да, ёна на „ыджыд лунтö вылö пуктöны“. Сы вöсна ковмас сиктса культура удж нуöдысьяслы ёна зільныда тöждысьны бурджыка нуöдны вичко праздниклы паныда удж. Партиецъяс, комсомолечьяс, безбожникъяс, öтув став выль нога олöмлань возмöстчысь войтырыс, дерт нин, лöсьöдчöны сэк кежлö. На водзын сулалö мог: öтикö кыдз мый вермöмысь унджык йöзöс бергöдны „ыджыд лун“ войö вичкоö мунöмысь да кыскыны найöс клубъясö, лыддьысян керкаясö, гöрд пельöсъясö гажа рытъяс вылö; мöдкö, ыштöдны йöзöс эновтчыны енлы эскöмыст (религияысь); коймöдкö, босьтсьöдны найöс культура оласноглань, выль нога олöмлань. Тайö анти религия уджсö колö йитны сиктса крестьяна уджкöд, медвойдöр бура гöра-кöдза нуöдöмкöд да урожай кыпöдöмкöд. Сідзи колö и рытсö нуöдны (программасö лöсьöдны). Куш агитацияöн, – сёрниöн, чуксасьöмöн: „енлы оз ков эскыны, эновтöй, некутшöм ен абу“ да мый да, либö вера кöритöмöн, попъясöс видöмöн, – дерт, оз ков коллявны тайö рытсö, сыысь ичöт пöльзаыс. Рытсö колö нуöдны гажаа, мед „агитацияыс“ ачыс пырис йöзыслы вежöрас – зурöдтöг, мырдöн тувъявтöг, уна висьтъясöн да кутшöмкö сэтчöс примеръясöн. Дерт, сорлалыштны рытсö и шмонитöмъяс, сöмын вывті мед эз ло.
Из журнала «Ордым». 1926 год. № 3
Ме думысь, тайö рытсö колö со кыдз нуöдны. Программасö колö велöдны (лöсьöдчыны) öнісянь жö. Сэсся лун куим-нёль войдöр колö йöзсö паськыда чуйдöдны, юöртны: май 4-ö лунö (субöтаö) лоö гажа рыт сэніда сэні. Пырны позьö быдöнлы билеттöг. Сэтчö жö (афишаясас) гижавны колö лозунгъяс. Сідз жö йöзсö колö коравны велöдчысьяс пыр, пионеръяс пыр да быд ногöн. Рыт вöчанінсö колö мичмöдыштны кыдз позяс. Йöзыслы (медводз гырысьяслы, сэсся вöлисти томджыкъясыслы) колö сетавны рыт вылас билетъяс, сытöг вермас лоны „беспорядок“. Рыт вылас йöзсö водзджык колö лэдзавны, мед найö заводитчытöдзыс лыддьысясны (книгаяс, журналъяс лöсьöдны) да мый да. Рытсö колö восьтны вичкоын служитны заводиттöдз водзджык жö.
Ӧні сэсся программаас кутчысьлам, мыйöн ковмас тыртны тайö рытсö. Медвойдöр колö индыны рытнас веськöдлысь ёртöс, мед сійö вöлі бура тöдö антирелигия да политика (политически грамотнöй). Сылы ковмас занавес восьттöдз висьталыштны ичöтик доклад: кытысь лоöма „паскаыс“, мый сійö сетö уджалысь йöзлы, кодлы сійö колö, – дерт, тані ковмас кужöмöн висьтавны – дженьыдика да лыдö мöртчöдöмöн (сöмын кузя нюжöдны оз ков. Сы бöрын, эм кö кутшöмкö ичöтик инсценировка, петкöдлыны колö – ворсны (гырысь пьесаяс – „Райын“, „Инасьтöм лов“ – сьöкыд пуктыны. „Ва шыр, гашкö, позяс, дай сійö кузь“). Быд ворсöм водзын, либö сьылöм да висьталöм (декламация) водзын веськöдлысь ёртлы колö висьталыштны ичöтик водзкыв, – бара жö кужöмöн да олöмыскöд быдтор йитöмöн.
Рисунок Гриффель Л.
Лебедев Д. А. Смелъяслöн дiяс. - Сыктывкар : Коми гиз, 1936.
Бар вылас гажöдчыны – ворсöмъясöн, сьылöмöн. Местаяс вылын (сиктъясын) том йöз вермасны мыйсюрö асьныс лöсьöдны.
Нёбдінса Виттор
.
Лöсьöдчöй май 4-öд да 5-öд лунъяс кежлö. Бура нуöдöй гажа коми рытъяс / Нёбдінса Виттор // Югыд туй. – 1929. – Апрель 18 лун. – Пер. загл. Готовьтесь к 4 и 5 мая. Хорошо проведите весёлые сельские вечера.
.
Готовьтесь к 4 и 5 мая
Хорошо проведите веселые сельские вечера
Против «Пасхи».
Приближаются два больших праздника. Один из них обманывает людей и затуманивает их разум, и это церковный праздник – «Пасха». Второй праздник объединяет, возвышает коми народ – День Коми автономии. Оба праздника в этом году выпадают на один день (5 мая). Какой праздник для нас важнее – это, без сомнения, понятно каждому. Только вот в селах люди пока темные, до сих пор «почитают пасху». Поэтому сельским работникам культуры необходимо активно вести работу против церковного праздника. Партийцы, комсомольцы, безбожники, все те, кто стремится к новой жизни, конечно уже готовятся к этому дню. Перед ними стоит задача: во-первых, отговорить как можно больше людей от посещения церкви в «пасхальную» ночь и убедить пойти в клубы, читальные дома, красные уголки на веселые вечера; во-вторых, подтолкнуть людей отказаться от религии; в-третьих, агитировать к культурному образу жизни, новому жизненному укладу. Эту антирелигиозную работу надо связать с работой сельских крестьян, прежде всего с успешными полевыми работами и с увеличением урожая. Именно так и следует провести вечер (подготовить программу). Не стоит посвящать вечер только агитациям, - разговорам, уговорам: «не надо верить в бога, прекращайте, никакого бога нет» и так далее, либо порицанию веры, осуждению попов, от этого мало пользы. Вечер надо провести весело, чтобы «агитация» сама проникла в разум людей – ненавязчиво, без принуждения, с помощью рассказов и местных примеров. Конечно, нужно приправить вечер и юмором, но не переусердствовать.
Из журнала «Ордым». 1926 год. № 1
По моему мнению, вечер нужно провести следующим образом. Учить программу (готовиться) нужно уже сейчас. Затем дня за три-четыре нужно проинформировать людей: 4 мая (в субботу) будет веселый вечер. Прийти может каждый, вход без билетов. Там же (на афишах) разместить лозунги. Так же нужно зазывать людей через школьников, пионеров и другими способами. Место проведения вечера украсить по мере возможности. Людям (в первую очередь старшим, уже затем тем, кто помоложе) нужно раздать билеты на вечер, без этого может возникнуть беспорядок. Впускать на вечер нужно заранее, чтобы перед началом они успели почитать (заранее приготовить книги, журналы) и тому подобное. Открыть вечер также следует до начала церковной службы.
Сейчас поговорим о программе, чем надо будет наполнить этот вечер. Для начала нужно определить председательствующего, хорошо знакомого с антирелигией и политикой (политически грамотного). До того, как откроется занавес, он должен будет прочитать небольшой доклад: как появилась «пасха», что этот праздник дает рабочему народу, кому это выгодно – конечно, тут нужно рассказать с умом – кратко и четко (только не растягивая). После этого, если есть небольшая инсценировка, показать ее (крупные пьесы – «Райын» («В раю»), «Инасьтӧм лов» («Неприкаянная душа») - поставить будет сложно. Возможно, получится поставить пьесу «Ва шыр» («Водяная крыса»), но она тоже длинная). Перед каждой постановкой, песней и декламацией председательствующий рассказывает небольшое предисловие, - опять же с умом и привязкой к жизни.
Веселиться в баре – с играми, песнями. На местах (в селах) молодежь может сама что-нибудь придумать.
Нёбдінса Виттор
Перевод Елены Габовой